Bij een glasvezel abonnement heb je uiteraard een internet voor ogen wat razendsnel werkt en waar je nooit problemen mee hebt. Dit valt in de praktijk nogal eens tegen. In een aantal gevallen is het goed om te kijken waarom je glasvezel het niet goed doet. We hebben een aantal vormen van reparatie bij glasvezel toegelicht.
Inhoud van dit artikel
Weet waar je het afsluit
Glasvezel afsluiten doe je bij een provider naar keuze. We hebben voor een adres in
het midden van het land abonnementen vergeleken. Men stuurde ons de onderstaande offertes.
Welke provider | Welke internetsnelheid | Wat zit er in het pakket | Prijs per maand |
Glasvezel van KPN | 50 megabit per seconde | Internet, tv en bellen voor een abonnement van een jaar | Vanaf 54,55 per maand |
Glasvezel van Ziggo | 250 megabit per seconde | Internet, tv en bellen voor een abonnement van een jaar | Vanaf 67,55 per maand |
Glasvezel van Youfone | 100 megabit per seconde | Internet, tv en bellen voor een abonnement van een jaar | Vanaf 61,05 euro per maand |
Glasvezel van Oxxio | 100 megabit per seconde | Internet, tv en bellen voor een abonnement van een jaar | Vanaf 57,40 per maand |
Een storing bij de aansluiting in de meterkast
Op het moment dat glasvezel in jouw straat wordt aangelegd is het zaak dat je heel snel instapt. Dat doe je door gelijk aan te geven dat je glasvezel wilt hebben. De kabel zal in dat geval gelijk tot in jouw meterkast worden doorgetrokken. Had jij of de eerdere bewoner nog geen interesse in glasvezel dan zal er een probleem zijn. De kabel ligt dan wel in de straat maar deze is nog niet tot jouw meterkast doorgetrokken. In dat geval moet er eerst grondwerk worden verricht voor je glasvezel kunt gaan afnemen. Wanneer je geen glasvezel ontvangst in je huis hebt laat je dit dus eerst door de provider aanleggen voor je een abonnement opstart.
Een reparatie na werkzaamheden
Glasvezel is een product waar de provider regelmatig mee aan het werk is. Er moeten dan updates worden uitgevoerd in het netwerk en jij merkt dat wanneer je het glasvezel gaat opstarten. Na werkzaamheden of na een update zal je dus eerst jouw glasvezel moeten herstellen voor je weer van de diensten gebruik kunt maken. Dat doe je door de mediabox te resetten. Deze reset staat omschreven in de handleiding die je bij de glasvezel installatie set krijgt aangereikt. Doorgaans moet je de mediabox een aantal seconden uit zetten waarna je deze weer aan kan zetten. De glasvezel zal zich nu weer gaan installeren en op je televisie of computer kan je de voortgang volgen. Deze reparatie kan je zelf zonder problemen uitvoeren.
Wifi die te langzaam is
Dit is een probleem wat in vrijwel elk huishouden plaatsvindt. Je verwacht een bepaalde wifi snelheid bij glasvezel en die snelheid wordt niet altijd behaald. De reden hiervan is heel eenvoudig en deze heeft weinig met het glasvezel abonnement zelf te maken. Binnenshuis worden lagere upload en download snelheden behaald dan de snelheden die in je voorwaarden staan vermeld. Dat heeft te maken met de apparatuur in je huis, de locatie van de modem en de hoeveelheid apparaten die is aangesloten op de modem. Het signaal wordt verspreid over een aantal apparaten, dus iedere mobiele telefoon die extra wordt aangesloten zal ervoor zorgen dat het wifi signaal slechter wordt. Wanneer naar jouw gevoel het signaal erg slecht is vergeleken met het aantal apparaten wat zit aangesloten is het raadzaam om te kijken of je netwerk wel goed beveiligd is. Wanneer je buren kunnen meeliften op jouw netwerk zal jij betalen voor de wifi van je buren. Kijk dus goed naar de beveiliging van de wifi in jouw huis.
Betere wifi namens de provider
Wanneer de wifi in je huis op bepaalde plekken te zwak is kan je ervoor kiezen om door de provider wifi versterkers te laten plaatsen. Steeds meer providers bieden bij hun glasvezel gratis wifi versterkers aan voor in je huis. Daarnaast kan je door een monteur laten kijken of men het signaal sterker kan krijgen op bijvoorbeeld de zolder en de slaapkamers. Heeft jouw abonnement geen gratis wifi versterkers dan kan je deze aanvragen bij de provider. Je kan ze ook zelf bij bijvoorbeeld de bouwmarkt of speciaalzaak kopen om je signaal in huis te versterken.
Een andere bandbreedte
Het glasvezel signaal in je huis wordt via meerdere frequenties doorgegeven. Wanneer jouw wifi uitermate langzaam werkt kan je voor een andere bandbreedte kiezen. Dat doe je via het hulpprogramma wat je bij je provider online aantreft. Via dit programma zal men eerst kijken of het signaal goed naar jouw huis wordt doorgegeven. Daarna kijkt men of er voor een andere bandbreedte kan worden gekozen. Wanneer je buren op dezelfde bandbreedte zitten met het signaal van glasvezel maakt dit doorgaans een wereld van verschil. Werkt dit niet dan kan er voor worden gekozen om een monteur naar jouw adres te sturen om het glasvezel te laten repareren. Dit zal in de meeste gevallen zonder extra kosten zijn tenzij er materiaalkosten moeten worden gemaakt die niet bij het pakket in zitten.
Glasvezel is niet sneller dan ADSL
Veel mensen verwachten dat glasvezel internet in je huis gelijk sneller is dan ADSL internet. Dit is in veel gevallen niet zo. De reden hiervan is heel eenvoudig. Je apparatuur kan nog niet klaar zijn voor snel internet doordat je bijvoorbeeld nog geen HD televisie hebt. Daarnaast kan het ook zo zijn dat jouw computer een snelle upload of download niet aan kan.
Een probleemloos glasvezel
Ben jij toe aan een probleemloos glasvezel abonnement, dan doe je er goed aan om eerst offertes op te vragen. Dat doe je met onderstaande button. Je ontvangt gelijk een aantal offertes op maat om te vergelijken. Dit zal je een voordeel opleveren wat behoorlijk kan oplopen.